بهترین کارت های گرافیک برای بازی و ساخت محتوای ویدیویی

اگر به‌دنبال خرید کارت گرافیک توانمند متناسب با بودجه و نیاز‌های خود هستید، در این مقاله، بهترین کارت گرافیک دنیا در رده‌های قیمتی مختلف را معرفی کرده‌ایم.

 

چه خوره‌ی گیم باشید، چه به‌صورت حرفه‌ای از نرم‌افزار پریمیر پرو یا 3ds Max یا SOLIDWORKS استفاده کنید، در‌هر‌صورت کارت گرافیک نقشی پررنگ در کامپیوترتان دارد یا حتی بعضاً جلوتر از پردازنده، قلب تپنده‌ی سیستمتان به‌شمار می‌آید. بنابراین، انتخاب کارتی که به‌خوبی بتواند پاسخ‌گوی نیاز منحصربه‌فرد شما باشد، تأثیری حیاتی بر تجربه‌تان از کار با کامپیوتر خواهد گذاشت؛ اما برچسب‌های قیمتی نجومی و پیچیدگی‌های فنی کارت‌های گرافیک و بازار پرآشوب قطعات کامپیوتر در ایران، انتخاب مدل مناسب را بسیار دشوار می‌سازد.

در راهنمای خرید پیش‌ رو، سعی کرده‌ایم تا برای هر گیمرها و کاربرهای حرفه‌ای بهترین کارت‌های موجود را از برندهایی با قیمت معقول معرفی کنیم؛ اما باید توجه کنید که در بلبشوی بازار ایران، تفاوت‌های قیمتی بسیار فاحشی بین مدل‌های مختلف وجود دارد. اختلاف قیمت به‌‌حدی است که دو فروشگاه محصولی یکسان را با تفاوت قیمت بیش‌ از ۳۰ درصد می‌فروشند و هر دو نیز مدعی عرضه‌ی کالای اصل هستند! به‌‌همین‌دلیل، به‌شدت توصیه می‌کنیم که مدل‌های معرفی‌شده در این راهنمای خرید را در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی محل سکونت خود نیز به‌دقت جست‌وجو کنید تا ارزان‌ترین گزینه‌ی موجود را بیابید.

راهنمای خرید حاضر برای دو دسته‌ی کاربری گیمر و حرفه‌ای با ترتیب پرچم‌دار و میان‌رده و اقتصادی تنظیم شده است و دسته‌ی گیمر نیز سه رزولوشن هدف 4K و 1440p و 1080p به‌همراه میانگین نرخ فریم با دو مدلِ Rasterization و Ray Tracing را در‌برمی‌گیرد. برای صحه‌‌گذاری مدل‌های پیشنهادی و افزایش دقت راهنمای خرید از داده‌های وب‌سایت Tom'sHardware نیز کمک گرفته‌ایم؛ البته می‌توانید با مطالعه‌ی نکاتی که پیش از خرید کارت گرافیک باید بدانید، اطلاعات خود را افزایش دهید و نمونه‌ی ایدئال را با‌توجه‌به نیاز ‌و رزولوشن هدفتان انتخاب کنید.

بهترین کارت گرافیک برای بازی

در دسته‌ی کارت‌های گرافیک مناسب بازی 4K، می‌توان مدل‌هایی مثل RTX 4090 انویدیا یا RX 7900 XTX را پیشنهاد داد؛ اما توجه کنید که در‌حال‌حاضر، کارت‌های سری 7000 ای‌ام‌دی به‌طور‌گسترده و با گارانتی وارد بازار ایران نشده‌اند. افزون‌براین، عملکرد Ray Tracing پرچم‌دار AMD در بهترین حالت با میان‌رده‌ی کنونی کارت گرافیک انویدیا برابری می‌کند؛ بنابراین، ترجیح دادیم که حداقل برای رزولوشن هدف 4K، تاحدممکن سراغ کارت‌های AMD نرویم.

کمتر خوره‌ی فناوری را می‌توان یافت که آرزوی داشتن کارت گرافیک RTX 4090 را نداشته باشد. این شاهکار جدید انویدیا در‌زمینه‌ی بهینگی و توان محاسباتی و هوش مصنوعی، شکاف عمیقی را با نسل پیشین خود به‌وجود آورده است. کارت گرافیک RTX 4090 علاوه‌بر اینکه گزینه‌ی مطمئنی برای اجرای 4K بازی‌ها است، به‌مدد DLSS 3 و فناوری Frame Generation، تجربه‌ی Ray Tracing را نیز در بازی‌ها به سطوحی ارتقا داده است که در نسل پیش دست‌یافتنی نبود.

کارت گرافیک RTX 4090 بیش‌ از ۳۰ درصد در بازی‌هایی با تنظیمات Rasterization و بیش‌ از ۴۰ درصد در بازی‌هایی با تنظیمات Ray Tracing بهتر از RTX 3090Ti ظاهر می‌شود و برتری‌های آن درمقایسه‌با RTX 3090 به حدود ۵۰ درصد نیز می‌رسد.

در بازار ایران، می‌توان کارت گرافیک RTX 4090 را از برندهای مختلف با اختلاف قیمتی فاحشی یافت. تفاوت این کارت‌ها را می‌توان در بخش‌هایی همچون فرکانس GPU، عملکرد سیستم خنک‌کننده، امکان تنظیم دستی توان روی اعداد بیشتر و استفاده از طراحی اختصاصی برای بُرد به‌جای طراحی مرجع انویدیا جست‌وجو کرد. درمقابل، تمام شرکت‌ها مدعی هستند که از خازن‌های باکیفیت‌تری درمقایسه‌با رقبا استفاده می‌کنند؛ ادعایی که در طولانی‌مدت می‌توان صحت‌وسقمش را سنجید.

درمجموع، باید در نظر بگیرید که با خرید مدل‌های پرچم‌داری همچون سری Strix ایسوس احتمالاً دمای GPU و ماژول‌های دیگر همچون تراشه‌های حافظه، کمتر از مدل‌های ارزان‌تر باشد و صدای فن‌ها کمتر شنیده‌تر شود؛ اما چنانچه چند درصد نرخ فریم بیشتر یا اندکی دمای خنک‌تر برایتان مهم نیست، سراغ مدل‌های ارزان‌تری از برندهایی مثل Zotac می‌توانید بروید.

 

کارت گرافیک RTX 4080، دومین محصول پرقدرت انویدیا در خانواده‌ی RTX 40، تعداد هسته‌های CUDA در کارت RTX 4080 حدود ۴۰ درصد و پهنای باند آن حدود ۲۷ درصد کمتر از RTX 4090 است. درضمن، از ۸ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی کمتر (۱۶ در‌برابر ۲۴ گیگابایت) استفاده می‌کند. اختلاف‌‌های سخت‌افزاری دو کارت باعث می‌شود تا RTX 4080 بسته به تنظیمات بازی 4K بین ۲۳ تا ۳۰ درصد ضعیف‌تر از RTX 4090 باشد.

با وجود ضعف‌های RTX 4080 دربرابر RTX 4090، این کارت همچنان ۱۰ تا ۱۵ درصد بهتر از RTX 3090Ti، بهترین کارت گرافیک نسل قبل ظاهر می‌شود. علاوه‌براین، در بازی‌هایی که از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنند، این اختلاف پررنگ‌تر و چشمگیرتر می‌‌شود؛ بنابراین، غیر از کسانی که هم‌اکنون کارت RTX 3090 Ti دارند، سایر افراد می‌توانند با خیالی آسوده به‌جای پرچم‌دار نسل گذشته، به‌سراغ کارت RTX 4080 بروند.

اختلاف قیمتی بین برندهای مختلف درباره‌ی کارت گرافیک RTX 4080 نیز صدق می‌کند؛ بنابراین، تا وقتی که اختلاف جزئی در نرخ فریم یا مقداری دمای بیشتر برایتان مهم نیست، می‌توانید به‌سراغ کارت گرافیک برندهایی همچون Zotac بروید؛ اما معمولاً کارت‌های گرافیک شرکت‌هایی نظیر ایسوس یا MSI، نزد اهالی حوزه‌ی سخت‌افزار محترم‌تر هستند.

 

کارت گرافیک پرحاشیه‌ی RTX 4070Ti در جایگاه سوم کارت پیشنهادی ما برای بازی 4K قرار می‌گیرد؛ کارتی که درواقع نسخه‌ی تغییرنام‌یافته‌ای از نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی و لغوشده‌ی RTX 4080 به‌شمار می‌آید؛ البته قدرت پردازشی آن در سطح RTX 4080 نیست. تعداد هسته‌های CUDA و پهنای باند کارت میان‌رده‌ی انویدیا به‌ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد کمتر از RTX 4080 است و در بازی‌ها نیز حدود ۱۵ درصد ضعیف‌تر از این کارت عمل می‌کند.

اگر تصور می‌کنید که با وجود ضعف‌های RTX 4070Ti درمقایسه‌با RTX 4080 این کارت گزینه‌ی خوبی نیست، باید دقت کنید که عملکرد 4070Ti در بازی‌های 4K کم‌وبیش با RTX 3090 و حتی RTX 3090Ti برابری می‌کند. همچنین به‌لطف فناوری DLSS 3 و Frame Generation، می‌تواند در بازی‌های سازگار از پرچم‌داران نسل گذشته‌ی انویدیا پیشی بگیرد. فقط توجه کنید که ممکن است در تعداد اندکی از بازی‌های 4K، حافظه‌ی ۱۲ گیگابایتی 4070Ti کافی نباشد.


چاپ