با این ابزار جدید یوتیوب، دوبله، ایده‌پردازی و تدوین ویدئوهای خود را به هوش مصنوعی بسپارید

یک روز پس از رویداد مایکروسافت و رونمایی این شرکت از دستیار مجهز به هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ با نام «Copilot»، گوگل هم طی مطلبی در وب‌سایت خود از برنامه ویرایشگر ویدئوی جدیدی که بر اساس فناوری هوش مصنوعی توسعه‌یافته، پرده  برداشت. «YouTube Create» نام برنامه‌ای است که به‌زودی فاز آزمایشی خود را آغاز می‌کند و به سازندگان ویدئو در پلتفرم یوتیوب کمک می‌کند که با استفاده از ابزار‌های مختلف این اپلیکیشن، محتوای موردنظر خود را ایجاد و با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.

هوش مصنوعی که در سال‌های گذشته با تمرکز بر ابزارهای مولد تصویر و متن، سر و صدای زیادی به پا کرده، کم‌کم پای خود را فراتر می‌گذارد و حوزه‌های تازه‌ای مانند موسیقی و ویدئو را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. چندی پیش شرکت Adobe با افزودن مدل هوش مصنوعی مولد تصوری خود تحت عنوان  Firefly به برنامه‌های فوتوشاپ و Premiere، قابلیت اصلاح ویدئو به کمک هوش مصنوعی را در اختیار کاربران خود قرار داد. حال به نظر می‌رسد که نوبت به گوگل رسیده تا با افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به پلتفرم یوتیوب، تدوین ویدئو را برای ادیتورها از همیشه ساده‌تر کند.

اولین قابلیتی که تحت عنوان YouTube Create در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد، «Dream screen» است که به تولیدکنندگان محتوا این امکان را می‌دهد که پس‌زمینه ویدئوهای کوتاه (YouTube Shorts) خود را حذف و تصاویر خلق‌شده به کمک هوش مصنوعی را جایگزین کنند. این عمل با تایپ نوع و ویژگی‌های محتوای موردنظر انجام می‌شود و طبق نمایش‌های صورت‌گرفته توسط گوگل، سازندگان ویدئو می‌توانند تنها در عرض چند ثانیه، هر نوع پس‌زمینه‌ای را به ویدئوی خود اضافه کنند.

قابلیت جذاب و کاربردی دیگر، ارائه طرح کلی و ایده‌پردازی برای تولیدکنندگان محتواست. YouTube Create با شناسایی موضوع محتوایی که هر شخص تولید می‌کند، پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده‌ای را بر اساس علایق کاربران در اختیار او قرار می‌دهد. این قابلیت به سازندگان ویدئو این امکان را می‌دهد که در لحظه از نحوه فعالیت دیگر تولیدکنندگان محتوا باخبر باشند و ویدئویی تولید کنند که به سلیقه مخاطبان نزدیک‌تر است. به‌علاوه، سیستم پیشنهاد موسیقی این پلتفرم، شرحی از ویدئوی تولید‌شده را دریافت می‌کند و بر اساس آن، مناسب‌ترین موسیقی متن را پیشنهاد می‌دهد.

سرانجام، گوگل ویژگی جدیدی تحت عنوان دوبله به‌وسیله هوش مصنوعی را به ابزار YouTube Create افزوده است که می‌تواند به‌صورت کاملاً خودکار، ویدئوها را به زبان‌های دیگر دوبله کند. در حال حاضر، سرویس یوتیوب میزبان مدل ترجمه هم‌زمان متنی است و قادر است مکالمات یک ویدئو به زبان‌های مختلفی زیرنویس کند؛ حال گوگل به دنبال تحول در این زمینه است و انتظار می‌رود که به‌زودی بتوانیم از تماشای ویدئوهای موردعلاقه خود با صدای دوبله‌شده لذت ببریم.

پیش‌ازاین هم محتواهایی با موضوعات هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی به‌شدت محبوب شده‌اند و ویدئوهایی که به این فناوری می‌پردازند، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که با عرضه چنین ابزارهایی، نفوذ فناوری هوش مصنوعی در میان مردم بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند و افراد بیشتری متقاعد می‌شوند که به‌صورت روزمره با ابزارهای هوشمند تعامل کنند. 


چاپ