اختراع سیستم عامل ابری جدید برای کامپیوترها

مقالات بازدید: 170

سیستم های کاری مبتنی بر تکنولوژی ابری با استفاده از سیستم ماشین‌های مجازی این امکان را به کاربران می دهد تا از هرجایی که به اینترنت باشد بتوانند به سیستم هایشان دسترسی داشته باشند و برنامه های مورد نیاز خود را اجرا کنند.

اکنون شرکتی مستقر در برلین به نام Deta در تلاش است تا با توسعه یک سیستم عامل ابری کاملاً جدید و بدون محدودیت بوم مانند با یک فضای ابری شخصی سازی شده، این موضوع را تغییر دهد.

این شرکت مستقر در برلین و نیویورک توسط مصطفی عبدالحی و ماکس اوستربروک در سال 2019  تأسیس شد. این شرکت با ساختن یک سیستم عامل جدید و فضایی بر پایه اصول مالکیت داده ها در برنامه ها، فعالیت خود را آغاز کرد.

ِDeta امروزسیستم عامل ابری  SpaceOS خود را برای همه به صورت رایگان عرضه می‌کند. اما ممکن است هنوز برای کاربران عادی آماده نباشد، زیرا رابط کاربری و اکوسیستم برنامه ممکن است دستخوش تغییراتی شده باشند. فضای Deta دارای یک رابط کاربری افقی است که شباهت زیادی به یک تخته سفید بینهایت دارد. شما می‌توانید در این تخته با حرکات لمس صفحه به صورت کشیدن که نسخه‌های صفحه اصلی SpaceOS هستند، حرکت کنید.

کاربران می‌توانند در این برنامه هر چیزی را که می خواهند رسم کنند، از جمله یک  متن، لینکی تعبیه شده، یک برنامه نصب شده، وبکم یا کارت ویدئو یوتیوب. رابط اولیه شامل مجموعه‌ای از کشش ها یا صفحات پُر شده با برنامه‌ها و ویجت ها است.

اکوسیستم برنامه

ِDeta در حال حاضر دارای اکوسیستمی از برنامه‌ها برای یادداشت‌برداری و ویرایشگرهای متن، مکالمه با ربات های چت هوش مصنوعی، سازمان‌دهنده لینک، میزبانی تصویر و فایل و بازی‌ها است. کاربران می‌توانند همه این برنامه‌ها را به Space خود پین کنند و داده‌های شخصی خود را با چند کلیک ارسال کنند.

این شرکت گفت که یک SDK ساده ارائه می‌کند و از اکثر زبان‌ها برای توسعه پشتیبانی می‌کند، البته جدا از آن‌هایی که به ماشین‌های مجازی خود مانند جاوا نیاز دارند. دتا یک سرور و سیستم پایگاه داده کاملاً مدیریت شده را ارائه می دهد تا توسعه دهندگان نیازی به نگرانی در مورد زیرساخت نداشته باشند. این استارت آپ گفت که قصد دارد به زودی درآمدزایی را برای توسعه دهندگان عرضه کند.

کاربران می‌توانند این برنامه‌ها را از طریق فروشگاه “Discovery” پیدا کنند. این شرکت شروع به بررسی برنامه‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان ارسال می‌شوند کرده است و این برنامه‌های تأیید شده دارای برچسب “Verified by Deta” خواهند بود. با این حال، توسعه‌دهندگان همچنان می‌توانند برنامه‌ها را بدون گذر از مرحله بررسی ارسال کنند. این شرکت در واقع اجازه می دهد که سایر کاربران قادر به مشاهده کدهای برنامه باشند، اما زمان و تلاش لازم است تا سایر توسعه دهندگان این عمل را انجام داد. علاوه بر این، کاربران غیر فنی برای بازرسی برنامه، ابزار لازم را ندارند.

یکی از ویژگی های اصلی، Deta Space Teletype نام دارد که یک کمک کننده آگاه از زمینه با برش های هوش مصنوعی است. حتی اگر کاربر نتواند کدنویسی کند، می‌تواند از Teletype بخواهد تا برنامه‌هایی مانند تایمر و کرونومتر را فقط با توصیف آنها بچرخاند.

شرکت Deta حدودا 3.6 میلیون دلار در یک دور اولیه به رهبری شرکای کرین ونچر با مشارکت System.One، Tomahawk.VC، Tiny.VC، Acequia Capital، Angel Invest و NPHard جمع آوری کرده است.

این شرکت قصد دارد این پول را برای توسعه Deta Space سرمایه گذاری کند. یکی از ویژگی‌هایی که این استارت‌آپ روی آن کار می‌کند، قابلیت همکاری برنامه‌ها است، که در آن کاربران می‌توانند از یک برنامه با یک برنامه دیگر تماس بگیرند. به عنوان مثال، شما قادر خواهید بود پاسخ ایجاد شده توسط ChatGPT را با فراخوانی از طریق دکمه عمل در یک برنامه یادداشت ذخیره کنید. مثال دیگر این است که شما متنی را تایپ می کنید و Teletype برنامه هایی را برای استفاده از این متن پیشنهاد می کند.

همچنین Deta در حال توسعه یک رابط افقی بی نهایت به جای محدود کردن کاربران به تنها شش صفحه یا یک صفحه کششی است.

این شرکت قصد دارد نسخه جدیدی از SDK خود را به نام SpaceKit 2.0 تا پایان سال عرضه کند تا توسعه دهندگان بتوانند مستقیماً از هوش مصنوعی در برنامه های خود به منظور همکاری بهتر استفاده کنند.

شرکت هایی مانند Shadow یک کامپیوتر کاملاً پیکربندی شده را با قیمت ثابت ارائه کردند تا مردم بتوانند از ویندوز در هر مکانی استفاده کنند. دتا  در تلاش است تا کاربران را وادار کند تا یک سیستم عامل و اکوسیستم کاملاً جدید را اتخاذ کنند. در حال حاضر، 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای هر کاربر ارائه می دهد و هیچ هزینه ای برای استفاده از این پلتفرم دریافت نمی کند. در ادامه راه، این استارت آپ قصد دارد به داشتن یک سطح قیمتی با ویژگی هایی مانند فضای ذخیره سازی اضافی فکر کند.

چالش برای دتا این است که مصرف کنندگان یک سیستم کاملا جدید را اتخاذ کنند. آنیل لاکانی، سرمایه‌گذار در کرین وی سی گفت که این استارت‌آپ، برنامه‌های خود را طوری توسعه خواهد داد که در آن کاربران موارد جدیدی برای استفاده را پیدا خواهند کرد.

وی گفت: ما معمولاً از پلتفرم های نرم افزاری آینده حمایت می کنیم. ما معتقدیم که دتا مالکیت داده ها را به کاربران می دهد و در عین حال راه جدیدی برای تعامل با برنامه ها ایجاد می کند.

چاپ